Hvorfor trene pilates?

Pilates kan forbedre styrke, bevegelighet og holdning

Hva er pilates?

Det er tyskeren Joseph Pilates (1880-1967) som står bak treningsformen pilates. Pilates har styrke, stabilitet og kroppskontroll som mål. Det er fokus på forebygging og rehabilitering og det å holde kroppen frisk og funksjonell – uansett alder.

I pilates ser man kroppen som en helhet, og man trener flere muskelgrupper samtidig. Det er ønskelig med presise bevegelser, god kontroll og teknikk i hele bevegelsen fremfor høyt tempo. Når kroppen samarbeider aktivt med pusten kan man oppnå dyp kontakt med kjernemuskulaturen.

Hvorfor trene pilates?

Med pilates kan du altså bli både sterkere og mykere på én gang. I tillegg til å jobbe med kjernemuskulatur og holdning, er det fokus på å beholde fleksibiliteten i leddene og unngå skader.

Pilates er veldig god trening for ryggen spesielt. Vi er ofte litt fremoverlente og «låste» i ulike situasjoner, for eksempel på kontoret. Ved hjelp av pilates kan kroppen «settes på plass» i riktig holdning.

Det er ikke nødvendig med mye utstyr eller apparater i treningen. Du behøver kun en enkel matte, din egen kroppsvekt, konsentrasjon og fokus.

Pilates vs. yoga

I yoga er det fokus på stressmestring, meditasjon og mindfulness og man står gjerne lengre i ulike posisjoner. I pilates jobbes det mer med repetisjoner og sekvenser. Begge har fokus på riktig pusteteknikk og avspenning, og kan komplementere hverandre på en god måte.  

Pilatesinstruktør Paola Fulci

Paola Fulci kommer opprinnelig fra Roma, og har en mastergrad i helse og fysisk aktivitet fra Italia. Hun har vært pilates- og vannaerobicinstruktør hos Artesia siden 2015, og har hele 25 års erfaring som turntrener og gruppetreningsinstruktør. Hun har også bakgrunn som lærer og idrettspedagog – i tillegg til skuespiller!

Pilates hos Artesia Majorstuen i Oslo

Er du medlem hos Artesia Majorstuen, får du tilgang til pilatestimer med Paola. Hver time inneholder oppvarming og styrkeøvelser for kjernemuskulatur og balanse før en avspenningsdel til slutt. Etter hver time holdes også 30 min. uttøyning.

Pilates passer for kvinner og menn i alle aldre da øvelsene vil tilpasses ulike nivåer. Har du ikke prøvd pilates før? Meld deg på neste time! Er du interessert i privattime, ta kontakt med oss.

Påmelding gruppetimer

Kontakt oss

Relaterte innlegg

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta nyheter, tips og tilbud.

Takk! Du abonnerer nå på vårt nyhetsbev.
Oops, noe gikk galt! Vennligst prøv igjen
Grand hotel
Karl Johans gate 31
0159 Oslo
Vis i Google Maps+47 22 82 50 00grand@artesia.no
Sosialt
Org. nr. 880407112
Copyright © 2016 – 2019 Artesia.no